جام جم آنلاين: عطش مردم براي سرمايهگذاريهاي زودبازده در بازار هر روز بيشتر و بيشتر ميشود و تنها کافي است جرقهاي در بازار زده شود تا عدهاي از مردم که سرمايههاي اندکي دارند، به سمت بازار هجوم برده و تلاش کنند تا کالايي را که ظاهرا قيمت آن کمتر از حد معمول است، خريداري کرده و براي سود هرچند کوچک خود، وارد ميدان شوند.
نمونه آن نيز بازار سکه، دلار و به تازگي خودرو است. البته خودروسازان هم راهش را ياد گرفتهاند که چطور در شرايط فعلي، بخشي از نقدينگي خود را جبران کنند، چراکه ديگر اميدي به تامين مالي از سمت دولت ندارند و وعدههاي ميلياردي که به آنها براي پرداخت داده شده، هنوز بعد از گذشت مدتها عملياتي نشده است.
توسل خودروسازان به روشهاي تامين مالي خرد
چند ماه پيش بود که محمدرضا رحيمي، معاون اول رئيسجمهوري اعلام کرد که قرار است 2 هزار ميليارد تومان به خودروسازان اختصاص يابد تا شايد بتوانند بخشي از بدهي خود به قطعهسازان را جبران کرده و راهي براي توليد قطعه بيشتر آن هم در شرايط تحريم که بسياري از خودروسازان صاحب نام، ديگر مراودهاي با ايران ندارند، باز کنند.
اما نه تنها اين پول پرداخت نشد، بلکه شرايط توليد روز به روز بدتر هم شد، بنابراين خودروسازان معمولا به سادهترين راه که بالا بردن قيمت و درخواست از دولت براي مصوب کردن افزايش قيمت بود، پناه ميآورند. اکنون هم که تصميم گرفتهاند که پيش فروش محصولات خود را آغاز کنند و شرايطي را فراهم آورند که علاوه بر اينکه مردم خريد داشته باشند، بخشي از نقدينگي مورد نياز آنها نيز جبران شود.
عطش مردم براي سود در بازار خودرو
گزارشات ميداني مهر نشانگر اين است که مردم هم اکنونه بازار خودرو را براي سرمايه گذاري خرد خود مناسب ديدهاند و وارد شدهاند. وضعيت پيش فروش برخي از خودروها اين را به خوبي نشان ميدهد؛ به خصوص خودروهايي که قيمتگذاري آنها در اختيار دولت نيست و اگرچه داخلي هستند، اما مطابق با مصوبه کميته خودرو، قرار نيست دولت در قيمتگذاري آنها نقش داشته باشد.
اين در شرايطي است که در روزهاي گذشته که برخي از انواع خودروهاي داخلي با افزايش قيمت مواجه بودهاند، عطش مردم براي پيشخريد آنها بيشتر شده است و برخي از اين اقلام، حتي پيشفروششان بر روي سايت و ثبتنام براي خريد آنها که تحويل نيز معمولا به سه ماهه دوم سال بعد موکول شده است، بيش از دو ساعت نيز به درازا نکشيد.
بر همين اساس مردم اميدوار هستند که بتوانند سودي را از اين پيشخريدها نصيب خود کنند، چراکه تجربه نشان داده است که حتي حوالههاي خودرو نيز که در دست مردم قرار دارد، با گذشت چند ماه بعد از ثبتنام با قيمت بالاتري از سوي برخي دلاالان خريداري ميشود. همين جذابيت کافي است تا مردم را به سمت سرمايهگذاري خرد در بازار خودرو هدايت کند.
قيمت انواع خودرو داخلي در بازار آزاد
گزارشات ميداني مهر حاکي از اين است که پرايد 131sl در بازار آزاد 11 ميليون و 540 هزار تومان، پرايد 132sl در بازار 11 ميليون و 660 هزار تومان، تيبا 15 ميليون و 430 هزار تومان و پرايد 141 sx نيز 11 ميليون و 330 هزار تومان است.
همچنين در بازار پژو 206 تيپ 2 معادل 26 ميليون و 500 هزار تومان، پژو صندوق دار وي 8 نيز معادل 27 ميليون و 300 هزار تومان، پژو 207 صفر نيز 40 ميليون و 900 هزار تومان قيمتگذاري شده است.
در همين حال، هم اکنون پژو پارس صفر دوگانه سوز 26 ميليون و 500 تومان در بازار به فروش مي رسد و تندر 90 اي2 نيز 23 ميليون و 500 تومان در بازار قيمتگذاري شده است.